ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල (IMF) නව අනුපාත ක්රියාත්මක කිරීම බලාපොරොත්තුවෙන් සිටින අතර, ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය (CEB) විදුලි ගාස්තු සියයට 25-35 කින් ඉහළ නැංවීමේ යෝජනා සලකා බලමින් සිටී.
ලංකා විදුලිබල මණ්ඩල ආරංචි මාර්ගවලට අනුව, මෙම මිලකරණ යෝජනා ශ්රී ලංකා මහජන උපයෝගිතා කොමිෂන් සභාව සහ ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය එකඟ වූ සූත්රය භාවිතා කරමින් නිර්මාණය කරනු ලබන අතර, ඒවා PUCSL හි අනුමැතිය සඳහා ඉදිරිපත් කරනු ලැබේ.
සන්ඩේ ටයිම්ස් වාර්තා කරන්නේ, සංශෝධිත ගාස්තු පිළිබඳ සාකච්ඡා පැවැත්වෙන අතරතුර, විදුලිබල මණ්ඩලයේ සභාපති තිලක් සියඹලාපිටිය බලශක්ති අමාත්යවරයා වෙත සිය ඉල්ලා අස්වීම ඉදිරිපත් කර ඇත. වාර්තාවලට අනුව, පිරිවැය පිළිබිඹු කරන ගාස්තු සම්බන්ධයෙන් දේශපාලන අධිකාරියේ සහ මහජන උපයෝගීතා කොමිෂන් සභාවේ අනවශ්ය මැදිහත්වීම් හේතුවෙන් ඉල්ලා අස්වීම සිදුවී ඇති බවයි.
මෙම වසරේ ජනවාරි මාසයේදී විදුලිබල කොමිෂන් සභාව සියයට 20 ක විදුලි ගාස්තු අඩු කිරීමක් අනුමත කළේ, එවකට පැවති අනුපාතයට ගාස්තුව දිගටම පැවතිය යුතු බවට විදුලිබල මණ්ඩලයේ ස්ථාවරය නොතකා වේ.
ජනවාරි මාසයේ ගාස්තු අඩු කිරීමෙන් පසු, 2022 ට පෙර මෙන්, ලංවිම නැවතත් පාඩු ලැබීමට පටන් ගත් බව ලංවිම ජ්යෙෂ්ඨ නිලධාරියෙක් පැවසීය.
“2022 දී ලංවිමෙහි සමුච්චිත අලාභය රුපියල් බිලියන 473 ක් විය. 2022 දී, ආර්ථික බිඳවැටීමත් සමඟ, එවකට රජය, IMF කොන්දේසි වලට අනුකූලව, අවස්ථා දෙකකදී විදුලි ගාස්තු වැඩි කළේය. එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස, ලංවිම 2023 දී රුපියල් බිලියන 61 ක් සහ 2024 දී රුපියල් බිලියන 141 ක ලාභයක් ලබා ගත්තේය. එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස, 2024 අවසානය වන විට, ලංවිමෙහි සමුච්චිත අලාභය රුපියල් බිලියන 271 දක්වා අඩු විය. නමුත් දැන්, නැවතත්, මේ වසරේ පෙබරවාරි මාසයේ සිට, ලංවිමෙහි අලාභය රුපියල් බිලියන 271.1 සිට වැඩි වෙමින් පවතී,” ඔහු කියා සිටියේය.
රු. බිලියන 473 ක සමුච්චිත අලාභයට රාජ්ය බැංකුවලින් ලබාගත් දිගුකාලීන ණය සහ අයිරා, පොලී ගෙවීම්, සහ ලංකා ඛනිජ තෙල් සංස්ථාවට (CPC) සහ පෞද්ගලික විදුලි බලාගාරවලට ගෙවිය යුතු ගෙවීම් ඇතුළත් විය.
“රටේ විදුලි ගාස්තු සම්බන්ධයෙන් IMF ප්රධාන කොන්දේසි දෙකක් තිබුණි. එකක් පිරිවැය පිළිබිඹු කරන ගාස්තුවයි. CEB මේ සඳහා තල්ලු කර තිබුණි. අනෙක නම්, දී ඇති මාසයකදී CEB හි මුදල් ප්රවාහය රුපියල් බිලියන 15 ට වඩා අඩු නම්, වහාම 10% ක තීරුබදු වැඩිවීමක් සිදු කළ යුතු බවයි,” ජ්යෙෂ්ඨ නිලධාරියා පැවසීය.
වැඩි දුරටත් ඔහු සදහන් කළේ, මෙම වසරේ ජනවාරි මාසයේදී ගාස්තු සියයට 20 කින් අඩු නොකළේ නම්, දෙවන කාර්තුවේ ගාස්තු සියයට 5 කින් පමණ වැඩි කළ යුතුව තිබූ බවයි. මෑත සතිවලදී දෙවරක් IMF ශ්රී ලංකාවට මතක් කර දුන්නේ පිරිවැය-ප්රතිසාධන විදුලි මිලකරණ ව්යුහාත්මක මිණුම් ලකුණ උල්ලංඝනය කර ඇති බවත් මූල්ය අවදානම් වැඩි විය හැකි බවත්ය.
කාර්තුමය කාලසටහනකට අනුව ලංකා විදුලිබල මණ්ඩලය සහ PUCSL විසින් අප්රේල් මාසයේදී තීරුබදු සංශෝධනය කළ යුතුව තිබුණි. නමුත් එය සිදු නොවීය. අප්රේල් ගාස්තු සංශෝධනය මඟ හැරියේ මන්දැයි පැහැදිලි කිරීමට බලධාරීන් වටරවුමක මාර්ගයක් ගත්හ.